Nedotáčavé správanie vozidla znamená, že auto má v zákrute tendenciu pokračovať v jazde priamym smerom von z oblúka. Táto vlastnosť je typická pre vozidlá s pohonom prednej nápravy. Výraznejšie sa prejavuje pri verziách s ťažším motorom (najmä dieselovým) a pri minimálnom zaťažení vozidla nákladom či pasažiermi. Nedotáčavosť môže ovplyvňovať aj kvalita použitých pneumatík. Moderné konštrukcie podvozka sa snažia nedotáčavosť minimalizovať a čo najviac sa priblížiť k neutrálnemu správaniu vozidla v zákrutách. Pretáčavé auto má pri neprimeranej rýchlosti v zákrute tendenciu točiť sa okolo vlastnej osi, zadok predbieha predok smerom von zo zákruty. Pretáčavé vlastnosti sú najvýraznejšie pri autách so silným a ťažkým motorom umiestneným vzadu a pohonom zadnej nápravy.
Pre priemerného vodiča je najvhodnejšie auto s predným pohonom a motorom vpredu s mierne nedotáčavými vlastnosťami. Nie je náhoda, že táto koncepcia má na súčasnom automobilovom trhu drvivú prevahu. Zadný pohon má napriek tomu niektoré technické prednosti, ktoré sa najviac uplatňujú vo veľkých luxusných limuzínach (Mercedes, BMW, Lexus). Začínajúci nedotáčavý šmyk sa dá v zákrute korigovať miernym pridaním plynu, no ak sa to preženie, situácia sa ešte zhorší. Častejšie sa preto odporúča vyšliapnuť spojku a snažiť sa volantom udržať auto v želanom smere jazdy. Zvládnutie pretáčavého šmyku si vyžaduje skúsené ruky a rýchle kontry volantom proti smeru šmyku.
V moderných autách vodičove chyby korigujú elektronické systémy ako ESP, ktoré sú schopné udržať auto v želanom smere jazdy selektívnym pribrzďovaním jednotlivých kolies a regulovaním krútiaceho momentu prenášaného na vozovku. Aj tu však platia fyzikálne zákony. Limitom je najmä adhézia pneumatík k vozovke.
Komentáre
Prehľad komentárov
UDih
sICV
(bmZS'rKGYjL<'">spPswY, 18. 12. 2023 1:32)