LPG (Liquefied Petroleum Gas), známy tiež ako propán-bután, vzniká pri spracovaní ropy ako vedľajší produkt a v autách sa využíva vyše 60 rokov. V súčasnosti po svete na LPG jazdí päť miliónov vozidiel. LPG je oproti benzínu či nafte výhodnejší predovšetkým polovičnou cenou, za ktorú však vďačí najmä súčasnej politike slovenskej vlády v oblasti spotrebných daní. Motor sa pri LPG menej opotrebováva, lebo v ňom nevznikajú karbónové usadeniny. Menej tiež zaťažuje životné prostredie škodlivými emisiami. Olej, olejový filter, sviečky vydržia bez výmeny trikrát dlhšie ako pri spaľovaní benzínu. Na druhej strane, výkon pri LPG klesá o päť percent, no spotreba vzrastá o desatinu.
V súčasnosti osobné autá s pohonom na LPG sériovo vyrába len hŕstka producentov. Jedným z nich je francúzsky Renault, ktorý aj na Slovensko prechodne dovážal upravený Renault Scénic. Omnoho bežnejšie sú prestavby automobilov s benzínovými motormi. Vybaviť ju možno aj za jeden deň. Treba však rátať so vstupnou investíciou 18-tisíc až 50-tisíc korún podľa náročnosti použitej techniky a technológie. Prestavba sa pritom považuje za zásah do konštrukcie vozidla, čo je zvyčajne v rozpore s garančnými podmienkami výrobcu. V súčasnosti sú na Slovensku homologizované LPG pohony na takmer všetky automobily značiek Škoda, Lada, Deawoo, ďalej na autá Seat Cordoba, Fiat Punto a Suzuki Jimny. Pri ostatných treba žiadať o individuálnu homologizáciu poverenými skúšobňami, čo znamená náklady navyše.
Aj po prestavbe na LPG vo vozidle ostáva pôvodná nádrž, a tak môže auto aj naďalej jazdiť na benzín. Ten treba z času na čas takisto natankovať, lebo auto naň štartuje. Majiteľ však musí obetovať časť batožinového priestoru na umiestnenie nádrže na plyn. Okrem toho musí každoročne absolvovať revíziu plynového zariadenia. Život mu komplikujú aj zákazy vjazdu do podzemných garáží, na trajekty a do niektorých tunelov. S tankovaním problém nie je. V súčasnosti je na Slovensku dostatočne hustá sieť čerpacích staníc so zásobníkmi LPG.
Súčasné globálne kapacity rafinérií umožňujú, aby na plyn jazdilo až 15 percent automobilov. Na vyšší podiel by museli prebudovať svoju technológiu, čo by sa však premietlo do vyšších nákladov na výrobu LPG a v konečnom dôsledku aj do jeho ceny. Z dlhodobého hľadiska však LPG nemá perspektívu. Ide o neobnoviteľný zdroj a pri jeho spaľovaní takisto dochádza k emisii CO2. I keď v menšej miere ako v benzínovom či naftovom motore. Viac o prestavbách na LPG.
Komentáre
Prehľad komentárov
posso usare l'italiano or english
ciao a tutti vengo dall Italia
(itacew, 9. 11. 2019 20:04)Ciao a tutti vengo dall'italia / itawero
www.autotuning.phorum.cz
(www.autotuning.phorum.cz, 9. 6. 2010 12:03)www.autotuning.phorum.cz
posso usare litaliano
(rardJeago, 11. 11. 2019 21:28)